Aythar a space ambient zene magyar előadója

Aythar a space ambient zene magyar előadója

Aythar a space ambient zene magyar előadója



Aythar a space ambient zene magyar előadója nagyjából 2010 óta jelentkezik saját lemezekkel. Először 2009 vége felé ismertem meg Aythart, a weboldalán keresztül. Előbb csak Carl Thomas –ként, aki az általa ötletesen psicho-fiction –nek nevezett irányzatban ír történeteket. Innen már csak egy lépés volt az ő sokoldalú egyénisége közül egy másik én –jének, a zeneszerzőnek a megismerése.
 
 

Aythar, a space ambient zeneszerző

 
Mivel a ma már sok stílusban megjelenő ambient zenét is kedvelem, különösen azokat, amelyek képesek nagy mély (magas) tudatállapotba elvinni, azonnal megfogtak Aythar zenéinek kreatív, s egyben hipnotizáló hullámai. Ezt a fiatalembert muszáj volt megismerni – persze a távolság miatt csak online – s ezáltal sikerült bepillantást nyerni nem mindennapi lelki és alkotóvilágába.


Az ő irányultságait tekintve csakhamar kiderült, hogy számos közös nagy kedvencünk van, különösen az igazi elektronikus zene klasszikus előadóit tekintve. De amellett, hogy ő ihletet merített ezen zeneszerzők műveiből, egészen sajátos, és különleges hangzásvilágot teremtett a saját alkotásaiban.

Ennek a cikknek a megírásában nagy segítséget jelentett ő maga – a most már külföldön is ismert és elismert Aythar – aki vette a fáradságot, és a sok kérdésemre exkluzív és sokrétű válaszokat adott.




Aythar a space ambient zene magyar előadója



Pontosan mikor és hogyan ismerted meg az ambient zenét ?



Igazság szerint nehéz behatárolni, hogy pontosan mikor ismertem meg az ambient zenét. Ezzel a fogalommal 2000-ben ismerkedtem meg, amikor a ma már nem létező Est Fm rádió (később RadioCafé 98.6), alakult. A zenei világom korábban is hasonló volt, már gyerekkorom óta a futurisztikus hangzású, nem hétköznapi hangulatú „űrzenéket” kedveltem, csakhogy akkoriban még nem ismertem ezt a megnevezést. 
Ezen a rádiócsatornán hallottam először olyan zenét az éter hullámain, ami azonnal megfogott. Vasárnaponként hajnali 3-tól 6-ig tartott a „Varázsszőnyeg” című zenei műsor, amit Kaszi és Janus szerkesztett. Ez lett a kedvenc rádióműsorom, és minden műsort rögzítettem magnókazettára.”


Hogyan vetődött fel az ötlet, hogy magad is szerzel, és hogyan fogtál bele ?

 
A késztetés, hogy zenéket szerezzek, már jóval korábban, fiatalkoromban felbukkant bennem, amikor a kedvenc lemezeimet hallgattam egész nap. Akkoriban a Kraftwerk, Jean Michel Jarre, és a Tangerine Dream zenéit faltam megállás nélkül. Hasonló zenei világot szerettem volna kialakítani, mint amilyet ők is képviseltek, ezért elhatároztam, hogy pénzt gyűjtök egy komolyabb szintetizátorra. 
Autodidakta módon kezdtem zenélni, eleinte csak utánozni próbáltam a zenéjüket, már amennyire képességeimből tellett, és amennyire a korlátozott technikai lehetőségeim engedték. Aztán hamarosan azon kaptam magam, hogy saját , önálló szerzemények kezdtek kialakulni, szinte észrevétlenül. Csakhogy ezek messze nem olyanok voltak, mint amiket igazából szerettem volna készíteni. 
Valahogy másféle zenei világ kezdett kibontakozni, és csak hagytam, hogy úgy alakuljon bennem, ahogy szeretne. Akkoriban inkább new age zenék kívánkoztak ki belőlem. Sok évvel később, ahogy a technikai lehetőségeim is bővültek, úgy kezdett kibontakozni bennem az ambient zenei irányzat.”


 





Néhány szó vagy “titok” a zenekészítés folyamatáról: hogyan jön létre az alkotás a gondolattól kezdve, érzéseken át a fizikai megkomponálásig ?



A „titok” igazából még előttem is titok. Nehéz szavakba önteni az alkotás folyamatát, mivel esetemben nem tudatos szerkesztésről, és hagyományos értelemben vett komponálásról van szó, hanem egyfajta ösztönös alakulásról. Egyszer csak jön, mint egy villámcsapás, amikor belehasít az emberbe egy motívum, egy visszhang, egy rezgés… Valójában minden hangom csupán improvizáció, amelyeket hagyok alakulni, formálódni, és kiteljesedni. 
Ilyenkor csupán egy eszköz vagyok, és egyfajta univerzális csatornaként funkcionálok, mintha valami megnyílna bennem, melyen keresztül kozmikus energiák áramlanak, és öltenek formát hangjegyek formájában. Általában ilyen esetekben tudok maradandó zenéket alkotni.”



Kapcsolat az ambient zene és a sci-fi írás(aid) között ?



Számomra elég szoros kapcsolat létezik az ambient zene és a sci-fi írás között. Annak idején, amikor még az első rövidke írásaimmal próbálkoztam, azt vettem észre, hogy az ambient zene annyira inspirált, hogy komplett történek írására sarkallt. Miközben zenét hallgattam, szinte észrevétlenül jöttek elő belőlem a fantasztikus történetek, aztán már csakis így tudtam írni. Sok-sok évvel később fordult a kocka, és bizony előfordult, hogy sci-fi történetek hatására is születtek zenék. Egyébként sokan nem tudják, hogy a zenei művésznevem az egyik régi novellám főszereplőjétől származik.”



Aythar külföldi lemez sikerei


Hogyan vetted fel a kapcsolatot lemezkiadókkal, s hogyan nyerted el a tetszésüket ?

 
Szerencsés vagyok, mert nem én vettem fel a kapcsolatot az amerikai Carpe Sonum lemezkiadóval, aki kiadta az Astronautica albumot, hanem ő keresett meg a lehetőséggel, hogy kiadná CD-n, ha még nem köteleztem el magam más kiadónál. Mindig törekedtem arra, hogy széles körben ismertebbé tegyem a zenéimet, és minél több hallgatóhoz eljusson, ezért a legtöbb muzsikámat feltöltöttem különböző internetes oldalakra, köztük a YouTube-ra is. Az internetnek hála, így talált rá a zenémre a kiadó, és megtetszett neki. Aztán felvetette, hogy szívesen megjelentetné.
Korábban két válogatás lemezen is helyet kapott egy-egy szerzeményem a német
Electro Arc kiadónál, akinél még én kerestem a megjelenési lehetőséget. Természetesen volt olyan eset, amikor kifejezetten én kerestem meg olyan lemezkiadókat, akik hasonló zenei irányzatot képviseltek, de ritkán kaptam érdemleges visszajelzést. Olyan is előfordult már, hogy vissza kellett utasítanom más amerikai lemezkiadókat a szerződésben foglalt kedvezőtlen feltételek miatt. Az Astronautica megjelenésének híre óta pedig már több lemezkiadó is megkeresett.”







Milyenek voltak az eddigi fogadtatások itthon és külföldön ?

 

A fogadtatás mindig vegyes volt, és ez leginkább az adott közönség zenei igénye határozta meg. A fesztiválokon inkább táncolni szeretnek az emberek, erre a zeném teljesen alkalmatlan. Jelenleg nagyon kevés olyan szórakozóhely van, ahová inkább relaxálni járnának a zenekedvelők."


Itthon kevésbé tapasztalok számottevő érdeklődést a zenéim iránt, míg a külföldi országokban, pl Amerikában már jóval nyitottabbak, és befogadóbbak az emberek. Míg itthon inkább a populáris, táncolható muzsikák kelendőbbek, addig külföldön van kereslet az elvontabb, nem mindennapi produkciókra is. Eddig a legtöbb érdeklődés az Egyesült Államokból érkezett.”



Aythar zenék, lemezek



Aythar zenék lista

(A listát a meghatározásokkal Aythar készítette)

Cosmic Resonance /part 1.  (2010)  [ambient-space]
Cosmic Resonance /part 2.  (2010)  [ambient-space]
Cosmic Resonance /part 3.  – the first cycle  (2010)  [ambient-space]
Cosmic Resonance /part 4.  – the final cycle (2010)  [ambient-space]
Universe /part 1. (2011) [ambient-space] 
Universe /part 2. (2011) [ambient-space] 
Universe /part 3. (2011) [ambient-space]
Universe remix  (2011) [ambient-space] 
Dream of Stars (2012) [ambient]
A few light years away (2012) [ambient]
Ethereal Flight (2012) [trance] ?
Deep Space (2012) [ambient-space]
Trancesistor (2012) [trance, minimal] ?
Prologue (2012) [dark ambient]
Endless Yourney (2012) [ambient-space]
Astronautica (2013) [ambient-space]
Mystical Clouds (2013) [ambient-space]
Alien Worlds /part 1. (2013) [ambient]
Alien Worlds /part 2. (2013) [ambient]
Reactor (2013) [electronic, berlin school]
Space in my Heart (2013) [ambient-space]
Moon Landing (2013) [ambient-space]
Astronautica remix (2013) [deep-tech, trance] ?
Phoenix /part 1. (2014) [ambient]
Phoenix /part 2. (2014) [ambient]
Ethereal Lights (remix) (2014) [electronic, trance] ?
Trancesis (remix) (2014) [electronic, trance] ?
Phoenix remix (2014) [electronic, trance] ?
Extraterra remix (2014) [electronic, trance] ?
Birth of the Moment (2014) [ambient-space]
The Final Cycle (remake) (2014) [ambient-space]
PianoTuner from the Otherworld (2014) [dark ambient]
The Flower of Space (2015) [ambient]
Glowing Comet (2015) [electronic, berlin school]
Pulsar (2015) [electronic, ambient] ?
Something Depth (2015) [ambient-space]
Dance under the stars (2015) [trance] ?
Strings of Infinity (2015) [ambient]
Heavenly Dreams (2001) [electronic, ambient]
Something Depth remix (2015) [deep ambient]
Mission to the Stars (2016) [dark ambient]

Arctic Night (Short Version) (2016)
Nicedrop  (Short Version) (2016)
Arctic Night (Save The Arctic Ice) (2016) 
Nicedrop  (Requiem For Arctic Ice) (2016)
Waft (1 - 5 version) 2017 
Underwater Relax [Part 1. - Down] (2018)
Dive into the ElectrOcean (2018)
Protoplasn (2018)
Nine [For My Labrador Puppies] (2018)
Electrolyte (2018)
Welcome To Our Fairy Worlds  (2018)
ElectrOcean (2018)
Underwater Relax [Part 2. - Up] (2018) 
  

Aythar lemezek


Cosmic Resonance (2010)
Universe (2011)
A Few Light Years Away (2012)
Astronautica (2013) [Carpe Sonum Records]
Phoenix (2014)
The Flower of Space (2015)
The God Particle (2016)
Dream Of Stars (2016)
Arctic Night (2016)
Return To The Moon (2016)
Waft (2017)
Mix For Healing Of Nature (2017)
A Small Night SpaceFlight [In The Mix] (2017) 
Electrocean (2018)
Electrocean/Winter Walk (2021)
 


Ingyenesen letölthető Aythar zenék



A legjobban sikerült zenéimből összeállítottam egy „best of” albumot, amely korlátozott ideig ingyenesen letölthető (nem tartalmazza a cd-n megjelent Astronautica album anyagát)”:

Best Moments Selection From Best Songs Of My Five Albums

Megvásárolható Aythar lemez
 


Az Astronautica című albumom a Carpe Sonum Records-nál megvásárolható limitált kiadású cd-n, és digitálisan is letölthető”:
   
Astronautica


Ajánlott cikk: A berlini iskola

 
Ha tetszett, nyomj egy lájkot, s ha szeretnéd, hogy mások is megismerjék, meg is oszthatod!



A cikk engedély nélküli felhasználása, másolása esetén a szerző jogi fellépéssel élhet!

Nincsenek megjegyzések:

Üzemeltető: Blogger.
ca-pub-3250028034952783