AYTHAR A SPACE AMBIENT ZENE MAGYAR ELŐADÓJA
Először
2009 vége felé ismertem meg Aythart,
a weboldalán keresztül. Előbb csak Carl
Thomas –ként,
aki az általa ötletesen psicho-fiction –nek nevezett irányzatban
ír történeteket. Innen már csak egy lépés volt az ő sokoldalú
egyénisége közül egy másik én –jének, a zeneszerzőnek a
megismerése.
Mivel
az ambient zenét is kedvelem, különösen azokat, amelyek képesek
nagy mély (magas) tudatállapotba elvinni, azonnal megfogtak Aythar
zenéinek kreatív, s egyben hipnotizáló hullámai. Ezt a
fiatalembert muszáj volt megismerni – persze a távolság miatt
csak online – s ezáltal sikerült bepillantást nyerni nem
mindennapi lelki és alkotóvilágába.
Az
ő irányultságait tekintve csakhamar kiderült, hogy számos közös
nagy kedvencünk van, különösen az
igazi elektronikus zene klasszikus előadóit tekintve. De
amellett, hogy ő ihletet merített ezen zeneszerzők műveiből,
egészen sajátos, és különleges hangzásvilágot teremtett a
saját alkotásaiban.
Ennek
a cikknek a megírásában nagy segítséget jelentett ő maga – a
most már külföldön is ismert és elismert Aythar
– aki vette a fáradságot, és a sok kérdésemre exkluzív és
sokrétű válaszokat adott.
Aythar a space ambient zene magyar előadója
Pontosan mikor és hogyan ismerted meg az ambient zenét ?
„Igazság
szerint nehéz behatárolni, hogy pontosan mikor ismertem meg az
ambient zenét. Ezzel a fogalommal 2000-ben ismerkedtem meg, amikor a
ma már nem létező Est Fm
rádió (később RadioCafé 98.6), alakult. A zenei világom
korábban is hasonló volt, már gyerekkorom óta a futurisztikus
hangzású, nem hétköznapi hangulatú „űrzenéket” kedveltem,
csakhogy akkoriban még nem ismertem ezt a megnevezést. Ezen a
rádiócsatornán hallottam először olyan zenét az éter
hullámain, ami azonnal megfogott. Vasárnaponként hajnali 3-tól
6-ig tartott a „Varázsszőnyeg”
című zenei műsor, amit Kaszi és Janus szerkesztett. Ez lett a
kedvenc rádióműsorom, és minden műsort rögzítettem
magnókazettára.”
Hogyan vetődött fel az ötlet, hogy magad is szerzel, és hogyan fogtál bele ?
„A
késztetés, hogy zenéket szerezzek, már jóval korábban,
fiatalkoromban felbukkant bennem, amikor a kedvenc lemezeimet
hallgattam egész nap. Akkoriban a Kraftwerk,
Jean Michel Jarre,
és a Tangerine Dream
zenéit faltam megállás nélkül. Hasonló zenei világot szerettem
volna kialakítani, mint amilyet ők is képviseltek, ezért
elhatároztam, hogy pénzt gyűjtök egy komolyabb szintetizátorra.
Autodidakta módon kezdtem zenélni, eleinte csak utánozni próbáltam
a zenéjüket, már amennyire képességeimből tellett, és
amennyire a korlátozott technikai lehetőségeim engedték. Aztán
hamarosan azon kaptam magam, hogy saját , önálló szerzemények
kezdtek kialakulni, szinte észrevétlenül. Csakhogy ezek messze nem
olyanok voltak, mint amiket igazából szerettem volna készíteni.
Valahogy másféle zenei világ kezdett kibontakozni, és csak
hagytam, hogy úgy alakuljon bennem, ahogy szeretne. Akkoriban inkább
new age
zenék kívánkoztak ki belőlem. Sok évvel később, ahogy a
technikai lehetőségeim is bővültek, úgy kezdett kibontakozni
bennem az ambient zenei irányzat.”
Néhány szó vagy “titok” a zenekészítés folyamatáról: hogyan jön létre az alkotás a gondolattól kezdve, érzéseken át a fizikai megkomponálásig ?
„A
„titok” igazából még előttem is titok. Nehéz szavakba önteni
az alkotás folyamatát, mivel esetemben nem tudatos szerkesztésről,
és hagyományos értelemben vett komponálásról van szó, hanem
egyfajta ösztönös alakulásról. Egyszer csak jön, mint egy
villámcsapás, amikor belehasít az emberbe egy motívum, egy
visszhang, egy rezgés… Valójában minden hangom csupán
improvizáció, amelyeket hagyok alakulni, formálódni, és
kiteljesedni. Ilyenkor csupán egy eszköz vagyok, és egyfajta
univerzális csatornaként funkcionálok, mintha valami megnyílna
bennem, melyen keresztül kozmikus energiák áramlanak, és öltenek
formát hangjegyek formájában. Általában ilyen esetekben tudok
maradandó zenéket alkotni.”
Kapcsolat az ambient zene és a sci-fi írás(aid) között ?
„Számomra
elég szoros kapcsolat létezik az ambient zene és a sci-fi írás
között. Annak idején, amikor még az első rövidke írásaimmal
próbálkoztam, azt vettem észre, hogy az ambient zene annyira
inspirált, hogy komplett történek írására sarkallt. Miközben
zenét hallgattam, szinte észrevétlenül jöttek elő belőlem a
fantasztikus történetek, aztán már csakis így tudtam írni.
Sok-sok évvel később fordult a kocka, és bizony előfordult, hogy
sci-fi történetek hatására is születtek zenék. Egyébként
sokan nem tudják, hogy a zenei művésznevem az egyik régi novellám
főszereplőjétől származik.”
Hogyan vetted fel a kapcsolatot lemezkiadókkal, s hogyan nyerted el a tetszésüket ?
„Szerencsés
vagyok, mert nem én vettem fel a kapcsolatot az amerikai Carpe
Sonum lemezkiadóval, aki
kiadta az Astronautica
albumot, hanem ő keresett meg a lehetőséggel, hogy kiadná CD-n,
ha még nem köteleztem el magam más kiadónál. Mindig törekedtem
arra, hogy széles körben ismertebbé tegyem a zenéimet, és minél
több hallgatóhoz eljusson, ezért a legtöbb muzsikámat
feltöltöttem különböző internetes oldalakra, köztük a
YouTube-ra is. Az internetnek hála, így talált rá a zenémre a
kiadó, és megtetszett neki. Aztán felvetette, hogy szívesen
megjelentetné.
Korábban két válogatás lemezen is helyet kapott egy-egy szerzeményem a német Electro Arc kiadónál, akinél még én kerestem a megjelenési lehetőséget. Természetesen volt olyan eset, amikor kifejezetten én kerestem meg olyan lemezkiadókat, akik hasonló zenei irányzatot képviseltek, de ritkán kaptam érdemleges visszajelzést. Olyan is előfordult már, hogy vissza kellett utasítanom más amerikai lemezkiadókat a szerződésben foglalt kedvezőtlen feltételek miatt. Az Astronautica megjelenésének híre óta pedig már több lemezkiadó is megkeresett.”
Korábban két válogatás lemezen is helyet kapott egy-egy szerzeményem a német Electro Arc kiadónál, akinél még én kerestem a megjelenési lehetőséget. Természetesen volt olyan eset, amikor kifejezetten én kerestem meg olyan lemezkiadókat, akik hasonló zenei irányzatot képviseltek, de ritkán kaptam érdemleges visszajelzést. Olyan is előfordult már, hogy vissza kellett utasítanom más amerikai lemezkiadókat a szerződésben foglalt kedvezőtlen feltételek miatt. Az Astronautica megjelenésének híre óta pedig már több lemezkiadó is megkeresett.”
Milyenek voltak az eddigi fogadtatások itthon és külföldön ?
„A
fogadtatás mindig vegyes volt, és ez leginkább az adott közönség
zenei igénye határozta meg. A fesztiválokon inkább táncolni
szeretnek az emberek, erre a zeném teljesen alkalmatlan. Jelenleg
nagyon kevés olyan szórakozóhely van, ahová inkább relaxálni
járnának a zenekedvelők.
Itthon
kevésbé tapasztalok számottevő érdeklődést a zenéim iránt,
míg a külföldi országokban, pl Amerikában már jóval
nyitottabbak, és befogadóbbak az emberek. Míg itthon inkább a
populáris, táncolható muzsikák kelendőbbek, addig külföldön
van kereslet az elvontabb, nem mindennapi produkciókra is. Eddig a
legtöbb érdeklődés az Egyesült Államokból érkezett.”
Aythar zenék
Aythar zenék listája:
(A listát a meghatározásokkal Aythar készítette)Cosmic Resonance /part 1. (2010) [ambient-space]
Cosmic Resonance /part 2. (2010) [ambient-space]
Cosmic Resonance /part 3. – the first cycle (2010) [ambient-space]
Cosmic Resonance /part 4. – the final cycle (2010) [ambient-space]
Universe /part 1. (2011) [ambient-space]
Universe /part 2. (2011) [ambient-space]
Universe /part 3. (2011) [ambient-space]
Universe remix (2011) [ambient-space]
Dream of Stars (2012) [ambient]
A few light years away (2012) [ambient]
Ethereal Flight (2012) [trance] ?
Deep Space (2012) [ambient-space]
Trancesistor (2012) [trance, minimal] ?
Prologue (2012) [dark ambient]
Endless Yourney (2012) [ambient-space]
Astronautica (2013) [ambient-space]
Mystical Clouds (2013) [ambient-space]
Alien Worlds /part 1. (2013) [ambient]
Alien Worlds /part 2. (2013) [ambient]
Reactor (2013) [electronic, berlin school]
Space in my Heart (2013) [ambient-space]
Moon Landing (2013) [ambient-space]
Astronautica remix (2013) [deep-tech, trance] ?
Phoenix /part 1. (2014) [ambient]
Phoenix /part 2. (2014) [ambient]
Ethereal Lights (remix) (2014) [electronic, trance] ?
Trancesis (remix) (2014) [electronic, trance] ?
Phoenix remix (2014) [electronic, trance] ?
Extraterra remix (2014) [electronic, trance] ?
Birth of the Moment (2014) [ambient-space]
The Final Cycle (remake) (2014) [ambient-space]
PianoTuner from the Otherworld (2014) [dark ambient]
The Flower of Space (2015) [ambient]
Glowing Comet (2015) [electronic, berlin school]
Pulsar (2015) [electronic, ambient] ?
Something Depth (2015) [ambient-space]
Dance under the stars (2015) [trance] ?
Strings of Infinity (2015) [ambient]
Heavenly Dreams (2001) [electronic, ambient]
Something Depth remix (2015) [deep ambient]
Mission to the Stars (2016) [dark ambient]
Aythar lemezek
Cosmic Resonance (2010)
Universe (2011)
A Few Light Years Away (2012)
Astronautica (2013) [Carpe Sonum Records]
Phoenix (2014)
The Flower of Space (2015)
Ingyenesen letölthető Aythar zenék
„A
legjobban sikerült zenéimből összeállítottam egy „best of”
albumot, amely korlátozott ideig ingyenesen letölthető (nem
tartalmazza a cd-n megjelent Astronautica album anyagát)”:
Best Moments Selection From Best Songs Of My Five Albums
Megvásárolható Aythar lemez
„Az
Astronautica című albumom a Carpe Sonum Records-nál megvásárolható
limitált kiadású cd-n, és digitálisan is letölthető”:
Astronautica
Ajánlott cikkek: Ambient a mennyek zenéje
Ambient más stílusokkal
A berlini iskola
Ha tetszett, nyomj egy lájkot, és/vagy g+, s ha szeretnéd, hogy mások is megismerjék, meg is oszthatod!
A cikk engedély nélküli felhasználása, másolása esetén a szerző jogi fellépéssel élhet!
Nincsenek megjegyzések: