2013. augusztus 7., szerda

BERLINI ISKOLA – ELEKTRONIKUS ZENE ÚTTÖRŐI

Berlini iskola – Elektronikus zene úttörői
 Berlini iskola – Elektronikus zene úttörői




      A berlini iskola együttesei már többször szóba kerültek a Régi Új zenék blogjában, például Az igazi elektronikus zene című cikkben. Berlini iskola alatt elsősorban a Nyugat-Berlinben, a 70-es évek elején-közepén kialakult elektronikus hangzásokat értjük.
     Nem összetévesztendő a düsseldorfi iskolával (pl Kraftwerk), amelyben nagyobb szerephez jutottak az ütős hangszerek és a későbbi synthpop és techno stílusok alapjait teremtették meg. A berlini iskola zenei hangzásából olyan stílusok emelkedtek ki, mint az ambient, vagy később a trance.


A berlini iskola zenei hangzása



     Ez a zene általában ambient  elemekből és rövid, ismétlődő szekvenciákból áll, amelyek a zene ritmikáját adják. A korai berlini iskolából hiányoztak a dobok és az ütők, de a későbbi alkotások már tartalmaztak bonyolult ütősorozatokat.
     A dallamos elemek gyakran keveredtek kísérleti (experimental) hangzással, vokális hangok nélkül. A berlini elektronikus iskola gyökerei a krautrock-hoz, pszichedelikus rock-hoz és az experimental-hoz vezethetőek vissza. Az instrumentális hangzású zenék álombeli, pszichikus, vagy űrbeli benyomásokat keltő alkotások.







Berlini elektronikus zene úttőrő együttesei és előadói



     Az elektronikus zene úttörő együtteseinek tagjaiból többen a 60-as évek pszichedelikus rock korszakában is részt vettek. A berlini iskola legismertebb együttese a Tangerine Dream, amelynek 1974-es Phaedra című lemezétől számítják az elektronikus zene berlini iskolájának nemzetközi megnyilvánulását. Az egy évvel későbbi, epikus Rubycon-nál korábbi hangzásaik keverednek elmosódott, baljós hang-képekkel, pszichedelikus szekvenciákkal. A Tangerine Dream a berlini elektronikus iskola egyik szimbólumává vált és évtizedeken át termelte a zenei különlegességeket, a filmipar számára is.
     A 70-es évek második felében, Klaus Schulze munkáiban megjelenik a meditatív hatás és az erőteljes – a Tangerine Dream-re jellemző – „pszichedelikus nyomaték”, valamint a hosszú szintetizátorakkordok.



    Manuel Göttsching – azaz Ashra – klasszikus berlini stílusú, hosszú terjedelmű alkotásaiban már finomított és a tiszta gitárhang is megjelenik.
   A berlini Cluster 1976-os Sowiesoso albuma már ide sorolandó. Bár ebben a krautrock gyökereit is fellelhetjük, mégis az elektronikus kompozíciók és a szintetizátorhangzás a berlini iskolát idézi.
   Florian Ficke együttese, a Popol Vuh többek között Werner Herzog filmjeihez is készített zenei alapanyagot. A Popol Vuh művek az elektronikus és minimalista kompozíciókat etnikus elemekkel állították kontrasztba.
     A berlini iskola hatása Vangelis egyes műveiben (pl. Spiral) is fellelhető és befolyással bírt Jean Michel Jarre munkásságára. Sokan Jarre 1981-es Magnetic Fields-ét is a berlini iskola remekművei közé sorolják.
    A berlini iskola és az elektronikus zene úttörőinek befolyása külföldön is hatott és nagy Britanniában valamint az USA-ban több alkotó folytatta ezt a hagzást.




 


A berlini iskola fejlődése



     A 70-es évek közepén még nagyon hosszú, 30-40 perces alkotások kerültek ki a Tangerine Dream vagy Klaus Schulze kezei közül. Később egyre több, rövidebb zeneszám készült és a berlini hangzás valamelyest populárisabbá, elterjedtebbé vált. A zenei technológia fejlődésével dallamosabb darabok is megjelentek és időnként a vokál is szerepet kapott.
     A 80-as években az analóg szintetizátorokat a komplexebb MIDI technológiák, a 90-es évekre pedig a számítógép jelenléte váltotta fel részben, vagy teljesen. Ennek ellenére a 70-es évekbeli elektronikus hangzás nem veszett ki, továbbra is fellelhető.
    A berlini iskola művészeinek hatása más műfajokra is kiterjedt, így az ambient mellett a new age-re és az elektronikus zenék a trance-szel vegyülve is egyre többször felbukkantak.


Ha tetszett, nyomj egy lájkot, és/vagy g+, s ha szeretnéd, hogy mások is megismerjék, meg is oszthatod!




A cikk engedély nélküli felhasználása, másolása esetén a szerző jogi fellépéssel élhet!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése