2015. január 23., péntek

A 10 LEGFÜLBEMÁSZÓBB FILMZENE ÉS SOROZAT SZIGNÁL

A 10 legfülbemászóbb filmzene és sorozat szignál
 A 10 legfülbemászóbb filmzene és sorozat szignál




A 10 legfülbemászóbb filmdallam összeállításakor először a kezdőszignálokra gondoltam, de aztán rájöttem, hogy van néhány rendkívül népszerű dallam, amely világhírű, de nem a film, vagy sorozat elején, hanem közben szólal meg. Végül 6 filmzenét és 4 filmsorozatdallamot választottam ki, amelyeket időrendi sorrendben mutatok be. Mindegyikről esett már szó a korábbi film, vagy sorozatzenei cikkekben.


Ennio Morricone - The Good, The Bad And The Ugly   1966



A Jó, a rossz, és a csúf borzongatóan jellegzetes zenéje, csak kevés embert hagy hidegen. A film címtémája, a The good, the bad and the ugly 1968-ra slágerré vált. Maga a filmzene lemeze, a Billboard album listáján elérte a 4. helyet.
A fülbemászó, „fuvogatós” dallam gyakorlatilag megalapozta az olasz western hangulatát. Akiket nem érdekelt a műfaj, még azok is felkapták a fejüket a nem mindennapi atmoszférára, amelyet a zene által keltett hangulat adott. A Hugo Montenegro által alkotott változat a 2. lett a Billboard kislemezlistáján 1968-ban.



Ennio Morricone - Farewell To Cheyenne   1968



Ezt a megunhatatlan, és igazán fülbemászó fütyülős zenét valaha sokszor leadták a különböző rádióadókon. A zeneszám az Once Upon a Time in the West című filmzenei albumon jelent meg, amely akkoriban 10 millió példányban kelt el. Ez az egyik legközkedveltebb zenei motívum a Volt egyszer egy vadnyugat című film zenei anyagából.









Henry Mancini - Love Theme from Romeo & Juliet   1969



A Rómeó és Júlia című filmnek a zenéjét Nino Rota írta, ezért az alapmotívum és a dallam tőle származik 1968-ból. Henry Mancini zenéjét először nem is akarták játszani a rádióállomások, a lágysága miatt. 1969 júniusának végére a Love Theme from Romeo & Juliet a Billboard 100-as listájának élére ugrott, amelyet 2 héten át vezetett. Ennek hatására aztán megváltozott a műhöz való hozzáállás, a zene gyorsan terjedt. A Billboard Easy Listening kislemezlistáját 8 héten át vezette ez a zene.



Klaus Doldinger - Ein Fall Für Zwei  1981



Klaus Doldinger nevéhez számos ismert szerzemény fűződik az olyan sorozatoktól, mint pl. a Tetthely, vagy A tengeralattjáró, egészen a Végtelen történet című fantasy–ig. A Két férfi, egy eset című német bűnügyi filmsorozat címzenéje, a fülbemászó dallama miatt mindezeket übereli. A nézők-hallgatók szerint is az egyik legjobb krimisorozat szignál.









Ennio Morricone - Chi Mai (From Le Professionel)   1981



Nem terveztem, hogy három művét is szerepeltetem az olasz mesternek, de ez a zene szintén olyan sokak által kedvelt, hogy nem maradhatott ki. A Chi mai eredetijét Ennio Morricone 1971-ben szerezte, és több filmben és sorozatban is felhasználták, sőt a dallam egyes elemei egy 1968-as westernfilm zenéjében is felbukkantak már. A legtöbben A profi című Belmondo filmből ismerik, és szerették meg.



1981-1982 tájékán a Chi mai több lemezlistára is felkerült. A legnagyobb sikert a francia listán érte el, ahol első helyezett volt. De a brit és a svájci kislemezlistán is felkapaszkodott az ezüstérmes helyig, ami fokozottan jelezte a népszerűségét. Az ausztriai 4. hely mellett érdemes megjegyezni, hogy a Föld túlfelén is felfigyeltek rá, hiszen az Új-Zéland –i slágerlistán szintén ott volt.



Harold Faltermeyer – Axel F.   1984



Az Axel F. szignálja - amelyet műsorok is használtak – egy megismételhetetlen szintidallam, amelyet a nagyszerű filmzeneszerző Harold Faltermeyer –nek köszönhetünk. A Bewerly Hills-i zsaru című akcióvígjáték  zenéje világszerte hódított a 80-as évek közepén.
1985-ben az Axel F. számos ország slágerlistáján ért el kiváló eredményeket. Főleg az USA-ban, Kanadában, Hollandiában és Írországban jutott fel a lemezlisták csúcsaira.


Jan Hammer - Crockett's Theme   1986



Ez a Miami Vice című sorozatból származó dallam 1986-ban főleg Európában hódított. A hollandoknál nagyon bejött, hiszen első helyezett volt, de a brit listán is ezüstérmes lett. De az igazi sikere abban van, hogy a Crockett’s Theme azóta is reneszánszát éli, az említett sorozat legtöbbet játszott, s keresett zeneszáma.









Detto Mariano - In Do Minore   1987



A T.I.R. filmsorozat zenéje különösen a magyar nézők számára ismerős, nem volt világhírű, így e tekintetben kilóg a sorból. De utánozhatatlan szinti és hegedűdallama miatt – amely „beleégeti” magát a fülünkbe, mindenképpen a sorba illik. Bővebben lásd a sorozatot bemutató cikkben.


Hans Zimmer - Leaving Wallbrook / On The Road   1988



Az Esőember zenéje a legjobb eredeti filmzene díját nyerte annak idején. A Hans Zimmerhez fűződő zenei motívum különös hangulatot kölcsönöz a filmnek, és marandandóvá teszi zeneileg is.


Mark Snow - The X-Files Theme   1993/1996



Az X-akták címdallama 1993-ban született és a lemez 1996-ban járta meg a slágerlistákat. A brit és a francia listán is „ezüstérmet” szerzett. A jellegzetes, fülbemászó dallam mélyen összeszövődött a misztikus filmsorozat hangulatával.


Kapcsolódó cikkek: Totális hatások az emberi lélekre
                                Elektronikus filmzenék – Sorozatok
                                Régi filmsorozatok zenéi


Ha tetszett, nyomj egy lájkot, és/vagy g+, s ha szeretnéd, hogy mások is megismerjék, meg is oszthatod!



A cikk engedély nélküli felhasználása, másolása esetén a szerző jogi fellépéssel élhet!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése