2013. február 7., csütörtök

SZUPERDISZKÓ – EUROBEAT SLÁGEREK

Szuperdiszkó - Eurobeat slágerek
 Szuperdiszkó Eurobeat slágerek



Szuperdiszkó a rádióban



     A kilencvenes évek elején nagy várakozással tekintettem a péntek kora délutánok elébe. A Danubius rádió mikrofonjánál Komjáthy György volt, aki gondoskodott róla, hogy minden olyan zene megszólaljon, amiről manapság már csak álmodni sem lehet a rádióadók esetében. Neki köszönhetően nagy mennyiségű olasz diszkózenét – igazi eurobeat slágereket - sikerült magnóra rögzítenem. A fantasztikusan gyors zenéket rendkívül kedveltem.
     Erről a zenei stílusról készítettem első weblapomat 2009 tavaszán: Leggyorsabbdisco
Ezen a weboldalon megismerhetitek a stílus lényegét, kialakulását, előadóit, kiadóit, történetét. Ezúttal a legjobbak közül válogatok, különösen a ’89-’93 közötti időszakból.




A szuperdiszkó Ázsiába vonul



     A nyolcvanas évek második felében Mauro Farina, Giuliano Crivellente, és Florian Fadinger megalapították az Asia Records-ot. Az ázsiai piac megcélzásával óriási sikerekre tettek szert  a távol keleten, különösen Japánban. Sokmillió lemezt adtak el. Az italo disco az évtized végére kifulladt, de a hi nrg stílus beolvadásával, a bpm és az énekhang gyorsulásával új ág alakult ki. A szokatlanul gyors, pörgős ének és zene alkotói számtalan művésznevet használtak és Európa mellett főleg a Japán keresletet célozták meg. A stílusra – nem kis mértékben az olyan sorozatoknak köszönhetően mint a Super Eurobeat - ráragadt az eurobeat elnevezés. Míg Japánban óriási sikere lett, addig – miután a dalokhoz általában nem készültek videoklipek és nem is nagyon propagálták őket – Európában nem került előtérbe. A szuperdiszkó legfőbb jellemvonása a gyorsaság mellett a pozitivitás, a vidámság és az életöröm, amely a dalokban és a zenékben megnyilvánul.


Hi nrg eurobeat előadók és eurobeat slágerek



     A három tag által alkotott Aleph formáció már szóba került az italo disco-t bemutató sorozatban. Néhány sikeres kislemez után 1988-89-től már a hi nrg ágban alkottak. A frontember Giancarlo Pasquini számtalan másik előadónéven alkotott a műfajban, melyek közül a Dave Rodgers az egyik legismertebb.





     Elena Ferretti a nyolcvanas évektől számos művésznéven adott elő. Sophie néven 3 sikeres albuma is megjelent. Alexis néven is szuper diszkózenéket produkált, közülük is kiemelkedik az 1991-es Somebody Tonight, amely az első italo disco hi nrg – eurobeat dal volt, amit rögzítettem. Ismertebb álnevei közé tartozott a Rose, vagy Victoria, mely utóbbitól a ’92-es For you a kedvencem.






     Anika-tól több kedvencem is van, közülük is kiemelkedő a ’92 es hiper-szuper diszkó, a Secret Lover. Hej, ha ehhez készült volna videoklip, mekkora durranás lehetett volna!
     A nyolcvanas évek végén bukkant fel Baby Baby, akitől a The Day Of Doom Doom volt az első igazi nagy durranás a műfajban 1989-ben. Leonie Gane bújt meg az előadónév mögött, akinek hihetetlenül egyedi hangja, minden más előadótól megkülönbözteti. Baby Baby-nek egy albuma és négy kislemeze látott napvilágot, halhatatlan eurobeat slágerekkel. 1990-ben jelent meg a Sex Success, amely nálam abszolút megasláger. A műfaj egyik legértékesebb darabja, olyan, amelyből csak egy van a történelemben.
   Clara Moroni a Time Records-nál gyakran volt Elena Ferretti háttérvokálja, innen ered, hogy több előadónév esetében mindkettejüket jelzik énekesként. A Vanessa név 1987-től 1996-ig Clara Moroni egyik előadóneve volt. Számos művészneve közül Lisa Johnson és Valentina is az ismertebbek közé tartozik. Linda Ross néven jelent meg a Loving Honey 1992-ben, amely számomra az év csúcsdala volt.









     Vanessa néven pedig számos kiváló dala mellett, a ’93-as Hey Hey szupergyors, extra hangzású felvétele repített az egekbe.
    A brit születésű Annerley Gordon a nyolcvanas évek végén került Olaszországba, ahol több projekten belül hallható az énekhangja. Saját nevén és más neveken, valamint különböző formációkban gyarapította az eurobeat slágerek számát, a kilencvenes évek elején. Virginelle (Elena Gobbi) esetében is volt vokál. Később Ann Lee néven a disco-dance műfajában is sikereket ért el ( 2 Times 1998).
     Az italo disco korszakból kiemelkedett Fred Ventura több művésznéven is alkotott eurobeat slágereket, szintúgy Ken Laszlo. De megemlíthetem Tomas Marin-t, aki Mike Skanner, Casanova, Mega Nrg Man, DJ Zorro és megannyi álnéven publikált.
     Alessandra Mirka Gatti – azaz Domino – Giancarlo Pasquini-nek volt a felesége, nekik már azóta a fiúk is énekelt dalokat a műfajban. Domino-tól a Domino Dancing az egyik legjobb felvétel.







     2000-ben a Walt Disney kiadó által megjelent Eurobeat Disney igen sikeresnek bizonyult, amelyen éppen Domino dala, a Mickey Mouse March lett eurobeat sláger.
     Ez a cikk csak egy kis töredék az italo disco hi nrg történelméből, amelynek szerintem legjobb időszaka 1988-1994 közé esett, azóta egyre inkább Japánban dominál, kivéve az európai fanokat.
Az előadókról bővebben olvashatsz itt: Eurobeat előadók



Eurobeat zenék kedvenceim:



ALEPH    Big brother     1988
FRED VENTURA    Heartbeat    1988
ALEPH    Bad power    1989
ALEPH    Take my life    1989
BABY BABY    The day of doom doom     1989
DANDY    Casanova     1989
VANESSA    Just a game     1989
BABY BABY    Fireball    1990
BABY BABY    Rock me    1990
BABY BABY    Sex success    1990
COO COO    Loving you    1990
GINA       Rush       1990
NILLA BACKMAN    Even if you say    1990
VIRGINELLE    Fantasy    1990
ALEXIS    Somebody tonight     1991
ANIKA    Tell me (For your love)    1991
ANNERLEY GORDON    Donna     1991
CLAUDIA T.    Watch me     1991
DANNY KEITH    One more time    1991
KING & QUEEN    King and queen (saturday night mix)     1991
NRG BOYS    Heart & body     1991
TOBY ASH    Are you ready     1991
VIRGINELLE    Up and down     1991
ANIKA    Secret lover     1992
ASIA GANG    Hippy ah oh (Asia mix)     1992
FRANK TORPEDO    Never stop     1992
HELENA       Just an illusion     1992
HIGH FREQUENCY    Hot summer nights     1992
LINDA ROSS    Loving Honey     1992
LOU GRANT    Bad desire     1992
MAGDALEINE    You can do     1992
MAX & COMPANY    Midnight radio (supermix)    1992
MIKE SKANNER    Honesty     1992
OSCAR    Superstar (B.B. Mix)    1992
QUEEN OF TIMES    Holiday    1992
SOPHIE    Treat me right     1992
VALENTINA    Occasional dream    1992
VANESSA    Diamond eyes     1992
VICTORIA    For you    1992
ALEXIS     Sugar baby    1993
ANNALISE    O.K.! All right!     1993
DOMINO    Domino dancing    1993
K.L. JONES    Ciao ciao baby    1993
KAREN       Open your eyes    1993
LOUISE    It depends on you        1993
VANESSA    Hey hey     1993
VANESSA    Special desire     1994
VICKY LEE    Angel    1998



Ha tetszett, nyomj egy lájkot, és/vagy g+, s ha szeretnéd, hogy mások is megismerjék, meg is oszthatod!



A cikk engedély nélküli felhasználása, másolása esetén a szerző jogi fellépéssel élhet!

10 megjegyzés:

  1. alapvetően jó cikkeket írsz, bár nyilván a terjedelem miatt is sokszor lólépésben ugrálgatsz....a rangsorolásban és kategórizálásban azonban sokszor vagy összemosol dolgokat (több cikkben is) vagy szimplán tévedéseket fogalmazol meg, csak egy példa a jelenlegi cikkből, Aleph a 90-es évektől valóban rengeteget énekelt be elsősorban (ha nem kizárólag) a Japán belpiacra eurobeat és super eurobeat zenéket, de a 89-es slágereinek semmi köze az eurobeat irányvonalhoz,mert azok még a hangzásuk alapján is az abszolút (kiváló) italo disco (némi Hi-Nrg hangzással kevert) zenék közé sorolandók,ahogy meg is említed, így nem értem,mit keres itt példaként (nyugodtan tedd át a két megjelenést az italo disco kedvenceid közé), CLAUDIA T. Watch me-jének és akkori hasonló zenéinek sincs eurobeat irányvonala, hisz az meg spacesynth és italo disco alapokra épülő alkotás volt Van Der Kuy istállóból, stb. a szuperdiszkó kifejezés meg önmagában is erőltetett ökörség a pozicionálásra. van eurobeat, mely 90-től elkezdett gyorsulni, majd a super eurobeat-nél 150-160bmp-el rohangáltak a kis japó tiniknek futószalagon ömleszett idióta és megjegyezhetetlen 'zenék'. az egész hóbelebanc stílus 2-3ezernyi terméséből legfeljebb 100db európai fogyasztásra is alkalmasat lehet megemlíteni, és hála az égnek mára már végre 'leálltak' a termeléssel... :)

    Aqu7a

    VálaszTörlés
  2. Köszönöm a véleményed. Nincs egy éles határvonal, ahol a gyorsabb italo disco és az eurobeat elválasztódna. A hi nrg és az italo disco keveredése az eurobeat és az Aleph-től 88-89-től ilyen hangzásban is készültek felvételek, bár nem mind. Ami Claudia T. -t illeti, tudom, milyen stílusban működött, írtam is róla egy korábbi cikkben. A Watch me a hangzása miatt megjelent a Super Eurobeat válogatáson, ezért soroltam ide.
    Ami a végét illeti, abban igazad van, hogy sok hasonló és tömeggyártott dal készült később (ez más stílusokkal is előfordul), bár nem álltak le a termeléssel. Cikkemben éppen a nem átlagos darabokkal foglalkoztam. S hogy kinek tetszik, kinek nem az eurobeat, az teljesen szubjektív, a későbbi már nekem sem jön be annyira, a 89-93 közötti időszak viszont nagyon.

    VálaszTörlés
  3. Nem is szerettem volna élesen elválasztani semmit, hisz a zenei irányvonalak többnyire valamilyen meglévőből fejlődnek valamerre, csak azt jeleztem, hogy a pl. a 2 előadó adott felvételeinek semmi köze a mondjuk úgy a klasszikus eurobeat-hez, még akkor sem, ha rárakták anno valamelyik válogatás lemezre, a többire meg ott vannak a példáid,ahol maga a stílus jobban 'érzékelhető'. persze, hogy mindenki a szubjektív érzéseire hagyatkozik,amikor véleményt formál (gondolom Te is), ezzel semmilyen zenetörténeti szempontból nem lehet probléma, csak Te itt konkrétumokat neveztél meg, erre reagáltam pici pontosítás végett....egyébként Ann Lee-2 Times zenéje sem eurodance (a eurodance-esek máris tiltakoznak ez ellen!én is! :), maradjunk az euro-pop-nál,még akkor is, ha sok katalógus a euro-house felé rakta, bár az is elég vicces, de ED-be sorolni meg vétség! :)

    Aqu7a

    VálaszTörlés
  4. Mivel az említett zenék az italo disco hi nrg hangzáshoz (is) tartoznak, ide soroltam őket (az eurobeat sem csak a tipikus Japán piacra termelt hasonszőrű zenékből áll, mint amivé később vált), de Aleph esetében elfogadható az italo disco is, bár azon már túllép, a Watch me meg részben magában hordozza a sajátos spacesynth-synthpop jelleget, de az italo disco hi nrg-t is - a különböző zenei oldalak is ide is oda is sorolják. Ann Lee zenéje valóban nem a klasszikus eurodance (már régen hallottam és csak a netet használtam a stílusmegnevezéskor, (ED-be senki sem sorolta, én sem!)) - köszönöm, hogy szóltál.

    VálaszTörlés
  5. Szia!
    Nagyon örülök, hogy szereti más is (rajtam kívül) a eurobeat muzsikákat. Sajnos azonban azt kell megállapítanom, hogy cikkeid felületesek és telis tele vannak stilisztikai tévedésekkel. Véleményem szerint úgy érdemes egy-egy előadóról írni, hogy az a lehetőségekhez képest részletes legyen és mindenképpen tényszerű.
    Alapvetően kevered a stílusokat (eurobeat, italodsco, space-synth, hi energy) ez megengedhetetlen egy szakcikktől. Claudia T-Watch me-full space synth zene a hi energy stílushoz semmi köze nincs, mert az bizony a hi energy az a Bobby Orlando-s hangzásvilág, ha leveszed a szöveget a Claudia T zenéről egy Laserdance lemezre rámenne símán a nóta. Az Aleph dalok full italodisco-k, semmi közük a eurobeat-hez, persze utána Pasquini és Contini urak megcsinálták az A Beat C records-ot ahol már Giancarlo Pasquini (Aleph) sok sok eurobeat-et énekelt álneveken. Olyan stílusról még soha nem hallottam , hogy italo disco hi nrg. Ez mi a fene? Ezektől függetlenül gratulálok a munkádhoz, de több pontossággal hitelesebb lenne.
    Üdv, A

    VálaszTörlés
  6. Ezen stílusokról külön-külön írtam (megtalálható a stílusok menüpontnál) pontosan tudom, mi a különbség. Több pont van, ahol a hangzásvilágok keverednek. A Discogs oldal az eurobeat zenéket italo disco, hi nrg -ként tartja számon, innen az elnevezés és valóban e két stílusból fejlődött ki az eurobeat.

    VálaszTörlés
  7. Alapvetően A-val egyetértek (valami hasonlóról írtam én is),még ha a cikkíró erősen szavatkozik vagy feltétlen megideologizálja az észrevételeket...akkor is! :)

    A cikkek nem 'rosszak', kellmes emlékekkel olvasgatok többet is, csak tényleg sok az összemosás,felületesség más cikkekknél is (fogjuk rá a rövidségre), de ezt egy átlagos olvasó nem veszi észre, csak ha benne volt végig ezekben a stílusokban (bármelyikben)...

    VálaszTörlés
  8. A "cikkíró" nem kíván ezen vitatkozni, az "összemosásokat" nem a saját kútfőjéből vette csak úgy, hanem több forrásból utánajárt, s mint mondtam ezen forrásokban sincs teljes egyetértés, egész egyszerűen egyes zenék több stílus jellemzőit hordják magukban, ami nem baj.
    Ettől függetlenül köszönöm az észrevételeket, eddig is százszor megvizsgáltam, utánanéztem és meghallgattam, mit hova rakok - már amennyire ez lehetséges volt idő és hozzáférhetőség tekintetében - de ezentúl ezerszeresen odafigyelek, mert tisztelem a szakmaiságot, s előfordul, hogy olvasók-hallgatók többet tudnak, mint egyes szakoldalak.
    Mindenesetre örülök, hogy sikerült megkavarni az állóvizet, s reagálásokat kiváltani, még ha finom kritika is az, mert mindenképpen hasznosabb, mintha senki sem mond semmit.
    Köszönöm az észrevételeket és ez nagyon jó jel, hogy sokan szeretik és jól ismerik is ezeket a zenéket és stílusokat.

    VálaszTörlés
  9. Hello! Én mindenképp pozitív kritikát adok. A 80-90 évek zenei világa nagyok hiperaktív volt, nincs az az ember aki ezt kibogozná ki - kivel volt, milyen stílust képviselt pontosan. Én jónak és hitelesnek ítélem meg a blogodat. Nagy gratula érte, és jöhet a folytatás! Blackie

    VálaszTörlés