2012. július 18., szerda

ACID HOUSE – A RAVE KORSZAK ELŐFUTÁRA

Acid House - A rave korszak előfutára
 Acid house zene



Acid zene


 

     Az acid zene legfőbb jellemzője egy erőteljes alapütem és egy lecsupaszított motívum. Vokált csak ritkán tartalmaz, de az sem mindig teljes szöveg, sokszor csak szavak és részletek. A hangzás alapja a Roland cég TB-303-as analóg bassliner 1982-es kiadására vezethető vissza. A TB-303-as különbözött a hagyományos hangszerektől, mert csak egy pattern programozható be, de ennek hangzása a végtelenségig variálható. Az „acid hang” jellegzetesen eltéveszthetetlen, tekeredő-csavarodó, érdes, torzított hang. Az acid zenék általában 120-140 bpm közötti sebességűek.
     A TB-303-as basslinerhez fűzött elképzelések nem váltak be, ezért másfél év után leállították a gyártását. A TB-303-ason kívül TR-606, TR-808 és TR-909-est használtak az acid zenészek.


Acid house évek


 

     1987-ben Chicagoban Herbert J, DJ Pierre és Spanky, a három fiatal zenész Phuture név alatt összehoztak egy lemecz Acid Tracks címmel. Elkészítéséhez a TB-303-ast használták. Ezt tekintjük a legelső acid house lemeznek, s a legelső felvételek is Amerikában készültek. DJ Pierre szerint a lemez zenéjét már 1985-re elkészítették, de csak két év múlva jelent meg. Ez azért lényeges, mert 1986-ban Sleezy D.-nek is megjelent az I've Lost Control című lemeze, szintén acid house stílusban.




     Azonban az acid house stílus igazi berobbanása Angliában következett be. Csúcspontját és legnagyobb nemzetközi sikereit 1988-89-ben érte el. A kilencvenes évek közepén aztán újra népszerű lett az acid hangzás, bár ekkor már az acid house mellett az acid trance egyre inkább előtérbe került.

 

Acid house előadók és sikerek


 

     Peter Slaghuis már szóba került (Video Kids), az ő formációja a Hithouse. A Jack To The Sound Of the Underground c. szerzemény a Hithouse legsikeresebb acid house műve volt, amely a brit lista 14. helyéig jutott 1988-ban.



     A brit S’Express (S-Express) első nagy slágere, a Theme From S-Express, a NewYork-i földalatti egyik vonaláról szól. A dal a Billboard 100 –on csak 91. volt, de a dance club listáján első, ugyanúgy mint a brit listán és Svájcban. A német, a francia, a norvég és az ír kislemezlistán a 2. helyezést érte el, de még Ausztráliában is eljutott a 11. helyig.

 Acid house sláger Theme from S-express
Acid house sláger 1988-ból: S'Express - Theme from S-express

     1988-ban az egyre népszerűbbé váló acid house mellett felcseperedőben volt a techno, s előfordult, hogy a két műfaj találkozott egy-egy műben. Erre jó példa a Techno zene kezdetei c. cikkben már említett Humanoid-tól a Stakker Humanoid (1988) és a Stakker-től az Eurotechno (1989). A Humanoid mögött Brian Dougans állt, és a zene a brit kislemezlista 17., ugyanitt a Dance Chart-on pedig 1. helyén zárt. Brian Dougans együtt dolgozott két video művésszel (Mark McClean és Colin Scott) és az Eurotechno-t – amely videokazettán is megjelent – a Stakker név alatt jelentették meg, mert a Humanoid név jogai az előző kiadónál voltak.
   Samantha Fox is tett egy kirándulást az acid house világába a Love House dalával, amely hazájában, Angliában a 32. helyig jutott, Németországban 25., Hollandiában 10. volt.
    1990-ben adta ki a The KLF a What Time Is Love? kislemezt, amelynek dala már 1988-ban is megjelent és utána is számos alkalommal újraremixelték. Ez otthon, a brit listán 5. helyezést ért és Németországban is a 6. volt. 1991-ben az akkori angol Music TV-n rengetegszer játszották a Last Train To Trancentral című videoklipet, amely utólag nagyon megtetszett. A dalnak isteni szintetizátordallama van és hatalmas energiájú zene. Óriási sikereket ért el, 2. a holland és brit listán, 4. a német és a norvég listán, 5. a svéd és ausztrál listán, de Új-Zélandon és Amerikában is jól szerepelt.




     A Manchesterben alakult 808 State a TR-808-as dobgépről kapta nevét. A nyolcvanas évek végén készült lemezeik főleg az acid house hangzásában készültek. Tőlük a Pacific State videoklipje emlékezetes számomra, amely az acid house mellett a future jazz stílusjegyeit is magán hordozta. Ez a muzsika a brit lista 10. fokát érte el.  


 

Acid house zenék a 90-es években



 
     A kilencvenes évek elején népszerű volt a skót The Shamen együttes, amelynek alkotásait gyakran játszották a zenei rádió és tv adók. Az 1991-es Move Any Mountain számos remixben készült, amelyek különböző stílusokat érintenek, a videoklipes verzió acid house és synthpop jellegű. A Billboard-on 38., ugyanitt a dance listán 1., Svájcban és Britanniában 4. volt. A ’92-es Ebeneezer Goode szintén acid house alapokból keletkezett, és az első hely mellett ezüstlemez is volt Nagy Britanniában. 
     A kilencvenes évek közepe felé egy philadephiai DJ, Josh Wink hozott új színt az acid house-ba. 1995-ös „röhögős” zenéje, a Don’t Laugh, amely Winx előadónéven futott,  több mint 500 000 példányban kelt el. Ez a mulatságos zenei darab egy minimal techno ütemre épült, amelyre egy eszelős röhögést rögzítettek. 
      Az újra felkapottá váló acid house révén a használt TB-303-asok ára a többszörösére emelkedett. A kis ezüst doboznak azóta számos másolata és PC-s verziója keletkezett.
Alább Nicky Dungeons mixje látható az acid house hőskorszakának legjobb műveiből.





Folytatás: Acid techno és acid trance


Acid house zenék (saját válogatás):




BAM BAM     Where s your child    1988
BAPPI LAHIRI     Habiba    1988
BOMB THE BASS    Don't make me wait    1988
HIGHSTREET    Revolution                                       *acid house-new beat    1988
HITHOUSE    Jack to the sound of the underground    1988
HUMANOID    Stakker                                             *acid house-techno    1988
S'EXPRESS    Theme from S-express    1988
SAMANTHA FOX    Love house     1988
808 STATE    Pacific state                                  *acid house-future jazz    1989
808 STATE    Magical dream (spirit studios)    1989
HITHOUSE    Move your feet to the rhythm of the beat  *acid house-new beat    1989
INNER CITY ‎    Good Life (Magic Juan mix)    1989
NIKKI    Mucho macho    1989
SILICON DREAM    Wunderbar    1989
SILICON DREAM    Wunderbar (Where is the bar mix)    1989
ST & DIVISION    Games    1989
STAKKER    Eurotechno Part 1-2.                          *acid house-techno    1989
HITHOUSE    Hithouse special dance medley    1990
THE KLF    What time is love                                *acid house-trance    1990
WESTBAM    The roof is on fire    1990
THE KLF    Last train to transcentral    1991
QUAZAR    Last train to Paradise    1992
THE SHAMEN    Ebeneezer goode    1992
HEXAGONE    Burning trash floor    1994
NEW ORDER    Blue Monday (808 State so hot mix)    1994
SONIC INFUSION    Unfuture    1993
MORY KANTE    Yeke yeke (hardfloor mix)    1995
WINX    Don't laugh    1995
D.S.E.    Forward    1998
MELLOW TRACK    Outta space    2000


Ha tetszett, nyomj egy lájkot, és/vagy g+, s ha szeretnéd, hogy mások is megismerjék, meg is oszthatod!


A cikk engedély nélküli felhasználása, másolása esetén a szerző jogi fellépéssel élhet!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése