MINIMAL TECHNO ZENE – A CSUPASZ ÜTEMEK
A
minimal techno zene a
90-es éveke eleje óta létező stílus. Ezen az oldalon bemutatom
ezt a zenei stílust, a kialakulását, fejlődését és nevesebb
előadóit.
MINIMAL TECHNO ZENE MEGHATÁROZÁSA
A
minimal techno a lassabb, „csupasz” hangok zenéje. Egyszerű,
lényegre törő, ismétlődő ritmusokból áll. Nem a dallam, hanem
a minimalista ismétlődő hangok állnak a középpontban. A
minimalra leginkább jellemző tempó 125 és 130 bpm közötti,
azonban ettől kissé eltérhet, inkább a kevesebb bpm
irányába.Legismertebb hangszerei a Roland-TR808 és a Roland
TR909-es dobgép.
MINIMAL TECHNO ZENÉK KIALAKULÁSA
A
kilencvenes évek elején alakult ki, a régi minimal zene, a
detroiti techno és acid,
s részben az ambient
gyökerekből. Főleg Amerikából (Michigan, Detroit) eredeztetik,
de Németországban (Berlin) alakult ki a minimal techno későbbi
formája.
MINIMAL TECHNO ZENÉK FEJLŐDÉSE
A
kilencvenes évek első felében a „nagy” techno árnyékában
bizonyos fokú népszerűségre és ismertségre tett szert.
Kisebb-nagyobb változások mellett továbbra is a háttérben maradt
a populárisabb zenei stílusok mellett egészen a 90-es évek
végéig.
Több
változatát is fellelhetjük ezekben az években, miközben más
stílusokkal is vegyült, melyek közül a microhouse hatása
volt a legrősebb. A 2000-es évek közepe felé ismét egyre
felkapottabb lett a zenei klubokban. Majd a 2000-es évek második
felében a minimal house és a
tech-house zenékkel együtt
kezdte kezelni a közönség.
Egy minimal techno zenei válogatás 1992-ből |
MINIMAL TECHNO ELŐADÓK
Kevés
előadó van, amelyik tisztán minimal techno-t játszana, de lássunk
néhányat, akik nevet szereztek maguknak ebben a műfajban.
Az
amerikai Robert Hood producerként és DJ-ként működött a
nyolcvanas évektől, majd a kilencvenes években létrehozta saját
kiadóját, a minimal zenével foglalkozó M-Plant-ot. Ő és
Daniel Bell nagy szerepet vállalt a minimal stílus
létrejöttében és elterjedésében.
Daniel
szintén Dj volt, aki 1991-ben saját kiadót hozott létre. A
kilencvenes évek végére jelentősen visszaesett a forgalom, így
2000-ben Berlinbe költözött.
Az
angol Richie Hawtin, aki több előadónéven is produkált
(pl. Plastikman, Robotman, F.U.S.E.). Nem
követte az aktuális divatokat, csupasz motívumokkal dolgozott,
mégis mindig más és más hangokat bekapcsolva. Saját szavaival
élve a „komplex minimalizmus” zenét képviselte.
A
detroit-i Jeff(ery) Mills 1992-ben Robert Hood-dal együtt
megalapította az Axis Records lemezkiadót, amely főleg
minimal techno alkotásokat bocsátott ki.
A
németországi Kölnből származó Wolfgang Voight lemezei a
90-es évek második felében (Nachshub
1997, Disckoscleifen 2000 1998,
20 Minuten Gas In November 1999)
mind a minimal techno hangzásában szólalnak meg. Ő producerként
működve számos álnév és formáció mögül jelentetett meg
lemezeket.
Stewart
Walker szintén 1997-től kezdődöen jelentette meg minimal
kislemezeit (Amphetamine Sulphate
1997, Stoic E.P. 1998, stb.),
valamint a részben experimental hangzású Stabiles
albumot (1999). Amerikai származású, de Berlinben él és alkot.
Általában 128-132 bpm közötti sebességű zenéket készít.
Az
alábbi 2002-es videoklip Felix Labandtól származik:
EGYÉB MINIMAL TECHNO-T JÁTSZÓ ELŐADÓK
Akik
(leginkább) a minimal techno-t játsszák:
DeepChord
Jonas Bering
Kate Simko
Maurizio
Monolake
Paul Kalkbrenner
A
következő előadók pedig rokon stílusokkal a minimal techno-t is:
101
Alex Smoke
Alland Byallo
Boeoes Kaelstigen
Chris Liebing
Dubfire
Marco Carola
Minilogue
Under Sun
Wighnomy Brothers
ÖSSZESÍTŐ TÁBLÁZAT
Ha tetszett, nyomj egy lájkot, s ha szeretnéd, hogy mások is megismerjék, meg is oszthatod!
A cikk engedély nélküli felhasználása, másolása esetén a szerző jogi fellépéssel élhet!
Nincsenek megjegyzések: